گذر ورزش بانوان از پارادایم سنتی‌نگری
گذر ورزش بانوان از پارادایم سنتی‌نگری
رویکرد فعلی در ورزش بانوان و حضور بین‌المللی آنان برای رقابت با ورزشکاران جهان می‌تواند سبب رشد ورزش قهرمانی شود

به گزارش حاشیه ورزش یکی از ارگان‌های مسئول و موثر در توسعه و حمایت از ورزش بانوان در مقیاس همگانی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که می‌تواند با کنترل منابع و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها، ورزشکاران بانوان را نیز دوشادوش آقایان در هر ۲ بُعد همگانی و قهرمانی به پیش ببرد.

یکی از موضوعات لازم توجه این است بانوان در ورزش باید هر دو ضلع ورزش-سلامت و ورزش-قهرمانی را پیش ببرند تا علاوه بر کمک به روح جمعی و نشاط اجتماعی، نام بانوان ایرانی نیز جهانی شود.

احسان بعیدی، معاون ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در شرایط فعلی ورزش بانوان از نگاه سنتی عبور کرده است، اظهار کرد: ورزش بانوان در سال‌های اخیر رشد کیفی و کمی فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده که با توجه به آمار حضور بانوان در رشته‌های ورزشی مختلف، تیم‌داری باشگاه‌های مختلف در حوزه بانوان و همچنین اقبال عمومی بانوان به حوزه همگانی، شرایط ورزش بانوان قابل قیاس با گذشته نیست.

او ادامه داد: از پارادایم عبور کرده و از نگاه سنتی به ورزش بانوان به شرایط کنونی در حوزه قهرمانی و همگانی رسیده‌ایم.

ظرفیت‌های سازمان برای هر دو قشر است

بعیدی در خصوص اقدامات این سازمان برای حمایت از بانوان توضیح داد: تقریبا در حوزه ورزش به خصوص بانوان نگاه‌مان به شهروند است و ظرفیت‌ها به هر دو قشر بانوان و آقایان اختصاص داده شده است. در امر رقابت‌های ورزشی و جام‌هایی که برگزار می‌شود، تقریبا به‌صورت مساوی پیش می‌رود. از جمله این رقابت‌ها، جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان بود که تقریبا در تمام رشته‌ها هم بانوان و هم آقایان دیده شدند. همچنین در جام‌های هفت‌گانه‌ ورزشگاه‌های شهرداری نیز شاید بتوان گفت تا حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد مخاطبان آن بانوان هستند.

بانوان، مخاطب بیش از نیمی از کلاس‌های آموزش

معاون ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: کلاس‌های آموزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان عمدتا به بانوان اختصاص دارد و بالغ بر ۵۰ درصد مخاطبان کلاس‌های آموزشی شهرداری اصفهان، بانوان هستند و با توجه به ظرفیت‌های خود، در سطح شهر بهره‌مند می‌شوند.

رکود در سرانه ورزشی؛ همچنان چالش اصلی ورزش

بعیدی با بیان اینکه بخش عظیمی از چالش‌های حوزه ورزش بانوان را پشت سر گذاشته‌ایم، تصریح کرد: در شرایط فعلی گام بعدی ما در این مسیر علاوه بر فعالیت در بُعد همگانی و فراگیر کردن ورزش در سنین مختلف که لازمه توسعه‌یافتگی کشور است، این است که نباید فراموش کنیم ورزش در بُعد قهرمانی نیز نیازمند خودباوری و رقابت‌ است.

او معتقد است به نظر می‌رسد با این رویکرد بانوان ورزشی ایران در رقابت با ورزشکاران جهان می‌توانند سبب رشد ورزش قهرمانی شده و بدون هراس روز به روز در رقابت‌ با رقبا قاره‌ای و بین‌المللی باشیم. همین امر می‌تواند کیفیت اصلی بانوان ما را در حوزه ورزش نشان دهد و رشته‌های مختلفی که بانوان در آن فعال هستند، فرصت ایجاد می‌کند. اما در این میان اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش ورزش که البته مختص بانوان نیست، کمبود سرانه ورزش در اصفهان است.

سرانه ورزش ما قابل قیاس با جهان نیست

بعیدی خاطر نشان کرد: وقتی شهرهای معتبر و قدرتمند جهان با سرانه ۱۰ متر مربع فعالیت می‌کنند، نیم و یک متر مربع سرانه قابل توجهی نیست. سرانه ورزش ما با نیاز متناسب نیست و تقاضا خیلی بیشتر از عرضه است. به همین دلیل قیمت افزایش می‌یابد. هر چه یارانه نیز در این حوزه اضافه شود، کفایت نمی‌کند.

با بررسی‌های میدانی ایسنا و با توجه به شرایط نگران‌کننده سرانه ورزشی استان، قابل حدس است که امکانات، تجهیزات و سرانه کلی در ورزش بانوان به نسبت آقایان کمتر بوده و همین امر سبب می‌شود تا برای کمک به این حوزه، توجه به امکانات سخت‌افزاری در اولویت قرار گیرد.

این در حالی است که از لحاظ تعداد و کمیت ورزشکاران، بانوان و آقایان تقریبا برابری می‌کنند و ورزش بانوان ایران در سالیان اخیر حرف زیادی برای گفتن در آسیا دارد. همین موضوع توجه و نگاه ویژه‌تری به بحث ورزش بانوان را می‌طلبد.

منبع : ایسنا 

  • منبع خبر : ایسنا