اورسجی: بودجه ورزش خیلی کم است/ دولت باید ورزش را رایگان کند
اورسجی: بودجه ورزش خیلی کم است/ دولت باید ورزش را رایگان کند

رییس فدراسیون کبدی گفت: دولت باید شرایط لازم برای ورزش رایگان را برای عموم مردم فراهم کند. عباس اورسجی در گفت و گو با حاشیه ورزش در خصوص مشکلات ساختاری و مدیریتی در ورزش و توقعات از دولت آینده اظهار کرد: به نظر من یکی از چالش های موجود در کشور نه تنها در ورزش […]

رییس فدراسیون کبدی گفت: دولت باید شرایط لازم برای ورزش رایگان را برای عموم مردم فراهم کند.

عباس اورسجی در گفت و گو با حاشیه ورزش در خصوص مشکلات ساختاری و مدیریتی در ورزش و توقعات از دولت آینده اظهار کرد: به نظر من یکی از چالش های موجود در کشور نه تنها در ورزش بلکه در سایر سازمان‌ها و نهادها داشتن نیروی انسانی متخصص است. کشورها و سازمان‌های توسعه‌یافته در تمامی فرایندهای خود به یک نکته اساسی و مهم توجه می‌کنند و می‌دانند که ساختمان، ماشین، پول و.. سرمایه آن سازمان محسوب نمی‌شوند بلکه منابع انسانی متخصص، دلسوز و متعهد سرمایه‌های آن سازمان اند. واقعا بکارگیری منابع انسانی متخصص از عمده مشکلاتی است که باید به آن توجه شود.

رییس فدراسیون کبدی در ادامه گفت: همچنین عدم ثبات مدیریتی به عنوان یکی از شاخص های اصلی در بحث مشکلات ساختاری وجود دارد. وقتی یک نیروی متخصص چه به لحاظ تجربه و چه به لحاظ تحصیلات در سازمانی وجود دارد که دلسوزی، تعهد و اخلاق‌مداری را به اثبات رسانده نباید با تغییر دولت تغییر در مدیریت رخ دهد. متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما درگیر آن هستیم تغییر مدیران با تغییر برخی از احزاب در شرایط زمانی است. البته اگر مدیر شایسته نباشد همان بهتر که تغییر کند اما تغییر مدیران شایسته یک ضربه بزرگ است. دولت و همه نهادها باید اجازه دهند این مدیران کار خود را ادامه دهند و مطمئن باشند که بسیاری از چالش‌ها در آن حوزه رفع خواهد شد.

وی در ادامه گفت: کمبود بودجه ورزشی در کشور و مجلس قابل بحث است. از این بابت توجه خاصی به ورزش نمی‌شود و بودجه ورزش خیلی خیلی پایین است. همچنین سرانه مردم از فضاهای اختصاصی ورزشی کم است. همیشه ادعا داریم ورزش باعث شادی و نشاط، باعث دوری از آسیب‌های اجتماعی، سبب جلوگیری از برخی بیماری‌ها می‌شود اما توجهی به سرانه آن نمی‌شود که این یک چالش بزرگ است. توجه بیشتر مسئولان مجلس و سایر ارگان‌ها به حوزه ورزش می‌تواند راهکار بسیار خوبی برای رفع مشکلات اینچنینی باشد.

اورسجی افزود: استفاده از الگوهای موفق در کشورهای پیشرفته را نباید نادیده بگیریم. این نکته مهم و اساسی است که باید به آن توجه شود. نباید پز دانستن را بدهیم. در همه مسائل اجتماعی به خصوص در ورزش باید از آن الگوهای موفق استفاده شود تا بتوان موفق عمل کرد.

وی گفت: عدم استفاده از پیشکسوتان و بازنشستگی زودهنگام متخصصان ورزش فکر می‌کنم یکی دیگر از آسیب‌ها است. اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی در سنین بالاتری بازنشسته می‌شوند چون کوله باری از تجربه هستند و می‌توانند تجارب خود را انتقال دهند. ورزش هم دستگاه تخصصی است وقتی یک شخص با کوله باری از تجربه به یک شرایطی می‌رسد که باید آن را در اختیار جوان‌ترها قرار دهد او را بازنشست می‌کنند که مشکلاتی ایجاد می‌شود.

رییس فدراسیون کبدی در خصوص انتظاراتش از دولت جدید گفت: دولت باید شرایط لازم برای ورزش رایگان که در قانون اساسی هم وجود دارد را برای عموم مردم فراهم کند. همچنین مدارس ورزش مختص هر رشته ورزشی ایجاد شود. باید سرانه ورزش و فضاها و امکانات ورزشی در تمام شهرها، روستاها و نقاط محروم افزایش پیدا کند.

اورسجی افزود: رییس جمهور هر فردی که انتخاب شود باید یک برنامه اساسی در حوزه ورزش داشته باشد. بایستی نیازسنجی کند، شناخت کافی داشته باشد، نقاط ضعف و قوت در ورزش را بداند، باید بداند که چه مواردی در دنیا ورزش کشور را تهدید می‌کند. همچنین رئیس جمهور باید به ورزش پایه و مدال بیشتر توجه کند. عدم اتکا ورزش به بودجه کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. شرایطی فراهم شود که بخش‌های خصوصی به دستگاه ورزشی ورود و کمک کنند.

وی در پایان گفت: عمده خواسته من از دولت جدید این است که بودجه دولت از سوی رئیس جمهور افزایش پیدا کند. طرح و لوایح بودجه به مجلس داده شود تا در فراکسیون مجلس و سازمان تلفیق و بودجه حمایت شود. همچنین افزایش سرانه ورزشی برای آحاد مردم توسعه یابد. سرانه ورزشی برای آحاد مردم و توسعه و تعمیم ورزش های مختلف توجه شود. به ورزش زنان و حضور آنها در میادین مختلف ورزشی توجه شود.