حرکات کششی تیغ دو لبه
حرکات کششی تیغ دو لبه
تمرینات کششی، عدم اجرا یا انجام نادرست این حرکات هرکدام پیامدهای مثبت و منفی مشخصی به همراه دارد که برای یک ورزش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش حاشیه ورزش 

مهدیس آصفی – نخستین هدف تمرینات کششی افزایش حرکت مفاصل بدن و روان‌تر شدن آن‌ها و یکی از اصول مهم برای بهبود وضع جسمانی اشخاص، روان‌تر شدن کار مفاصل است و با شروع برنامه آمادگی جسمانی، نتایج مشخص ازجمله افزایش توانایی اجرایی (افزایش توان، سرعت، زمان، برگشت به حالت اولیه و کاهش کشش عضلات)، کاهش صدمات (کاهش کشیدگی و کوفتگی عضلات و تاندون‌ها و صدمات ناشی از کار مفرط، کاهش درد و گرفتگی‌های عضلانی) به دست می‌آید.

اجرای منظم تمرینات کششی، نقش مهمی در کاهش صدمات مفاصل و عضلات دارد و در خلال اجرایی تمرینات باید به‌آرامی تنفس کرد و ریتم دم و بازدم یکسان داشت، همچنین به هنگام انجام تمرینات کششی نباید درد احساس شود و فقط باید کشیدگی عضلات حس شوند چراکه ایجاد درد به این معنا خواهد بود که بدن خواستار توقف تمرین است.

فشار بیش‌ازحد به عضلات و مفاصل سبب بروز صدمات خواهد شد و درواقع انجام تمرینات کششی بر اساس قواعد و برنامه مشخص بسیار حائز اهمیت است. همچنین گرم کردن بدن قدم اول قبل از اجرای حرکات ورزشی است، سپس باید حرکات کششی انفعالی در حالت سکون و بعد در حال حرکت انجام شوند.

باید توجه داشت که حتما در ابتدا حرکات کششی در حالت سکون انجام شوند تا آمادگی لازم برای انجام مسابقه و تمرین به نحو احسن ایجادشده و بعد با انجام حرکات کششی دینامیک یا در حال حرکت تکمیل شود و درواقع این حرکات دینامیک پل ارتباطی بین حرکات کششی استاتیک و انجام مسابقات یا تمرینات ورزشی است.

توجه داشته باشید که انجام حرکات کششی قبل از شروع تمرین اصلی و گرم کردن باید به مدت 15  تا 20  دقیقه و حرکات کششی پایانی ( سردکردن) بعد از تمرین اصلی باید 8 تا 10 دقیقه  انجام شود .استفاده از لباس های گرم در فصول سرد سال می تواند به تسریع گرم شدن بدن بهبود بخشد و همچنین از انقباض و انبساط ناگهانی تارهای عضلانی جلوگیری کند .

 

 

  • نویسنده : مهدیس آصفی