آشنایی با آناتومی بدن
آشنایی با آناتومی بدن
داشتن عضلات مرکزی قوی، مزایای بی‌شماری برای ورزشکاران، کارگران، افرادی که روی پا زیاد می‌ایستند، کودکان، بزرگسالان و افراد مسن به همراه دارد.

به گزارش حاشیه ورزش

مهدیس آصفی

افزایش قدرت عضلات مرکزی تنه، تنها برای ورزشکاران حرفه‌ای نیست. در ادامه این مطلب به بررسی کلی آناتومی عضلات مرکزی تنه می‌پردازیم و تفاوت‌های عضلات قوی و ضعیف را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

کدام عضلات مرکزی هستند؟

شکمعضله راست شکمی عضله‌ای است که بیشتر مردم به اسم عضلات شش تکه از آن شناخت دارند و به تثبیت اندام‌های داخلی کمک می‌کند. عضله عرضی شکم یکی دیگر از عضلات مهم شکمی است که درحرکت و تثبیت ستون فقرات نقش دارد.

مورب شکمیمورب‌های داخلی و خارجی که در امتداد دو طرف بدن قرار دارند در محافظت و چرخش ستون فقرات نقش دارند.

پشتیک عضله عمیق شکمی است که در قسمت پایین کمر قرار دارد؛ از پایین‌ترین دنده تا بالای لگن امتداد دارد و معمولا با کمردرد، وضعیت بدنی و مشکلات حرکتی همراه است.

کف لگنکف لگن اندام‌هایی مانند مجرای ادرار، مثانه، روده‌ها، راست‌روده، رحم، دهانه رحم و واژن را در خود جای‌داده است. همچنین شامل بافت‌های همبند مانند همسترینگ، فلکسورهای لگن و دورکننده‌ها می‌شود. عضلات و بافت‌های کف لگن باهم به‌سلامت جنسی، تثبیت لگن، ادرار، حرکات روده و موارد دیگر کمک می‌کنند.

ستون فقراتعضلات بازکننده ستون مهره‌ها ازنظر فنی عضلات پشت هستند.

سرینی: عضلات سرینی گروهی از سه عضله در پشت شما هستند که بر چرخش و کشش باسن تأثیر می‌گذارند.

دیافراگم: دیافراگم عضله‌ای است که معمولا با تنفس مرتبط است زیرا در حین دم و بازدم منقبض و صاف می‌شود. دیافراگم که در پایین قفسه سینه قرار دارد دارای منافذی است که در عملکرد گوارش و انتقال خون به قلب نیز نقش دارند.

مزایای عضلات مرکزی قوی

به دلیل سردرگمی در مورد چیستی عضلات مرکزی، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تقویت عضلات مرکزی به معنای انجام تمرینات شکمی است اما این نیز با تمرین سرینی، لگن، تمرین روی عضلات پشتی و یادگیری چگونگی ثبات عضلات مرکزی مساوی است.

 

 

  • نویسنده : مهدیس آصفی