کم‌آبی درکمین است
کم‌آبی درکمین است
تابستان و گرما در راه است مراقب باشید بدنتان دچار کم آبی نشود که همین امر پیش زمینه ایی برای وقوع گرمازدگی است

به گزارش حاشیه ورزش

مهدیس آصفی
– به مقدار کافی آب بنوشید تا احساس تشنگی نکنید.
– به رنگ ادرار خود توجه داشته باشید. رنگ ادرار در حالت طبیعی می‌بایست زرد کمرنگ باشد. تیره بودن رنگ ادرار، کدر بودن و یا بوی تند آن، نشان‌دهنده کاهش آب بدن است.
– در صورت داشتن فعالیت بدنی کم و یا متوسط و کوتاه‌مدت (حداکثر 60 دقیقه‌ای)، سعی کنید قبل، بعد و در حین فعالیت و تحرک، آب بنوشید.
– در صورت داشتن فعالیت بدنی سنگین و به مدت‌زمان بیش از یک ساعت، سعی کنید در آب آشامیدنی، افزودنی‌های ورزشی که حاوی الکترولیت و بین 6 تا 8 درصد کربوهیدرات هستند، اضافه کنید. این مواد باعث می‌شوند تا از کاهش سدیم خون جلوگیری شود تا آسیبی به بدن وارد نشود.
– فعالیت ورزشی خود را زمانی آغاز کنید که بدن شما دارای مقدار کافی آب باشد. از روز قبل از ورزش، ساعاتی پیش از شروع آن، در حین فعالیت ورزشی و پس‌ازآن حتماً آب بنوشید.
– سعی کنید از انواع مایعات مانند چای، قهوه، آبمیوه، شیر و سوپ استفاده کنید. علیرغم وجود کافئین در چای و قهوه و ادرارآور بودن آن، طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده، این نوشیدنی‌ها تأثیر آبرسانی مناسبی برای بدن دارند.
– هرروز به مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات استفاده کنید. این مواد علاوه بر دارا بودن آب، باعث رساندن پتاسیم (به‌عنوان یکی از مهمترین مواد مغذی) به بدن انسان می‌شوند.
– به کسانی که در طول ورزش، سدیم زیادی از بدن آن‌ها خارج می‌شود، توصیه می‌شود تاکمی نمک بیشتر به وعده غذایی پیش از ورزش خود اضافه کرده و همین‌طور، کمی نمک طعام به آب نوشیدنی که در زمان ورزش استفاده می‌کنند، اضافه نمایند.
– آب‌پرتقال، دارای مقدار زیادی پتاسیم است. آب‌پرتقال را به نسبت 50/50 با آب رقیق کنید تا تقریباً به محلول 6 درصد کربوهیدرات برسید. از این آب‌پرتقال رقیق‌شده در زمان ورزش استفاده کنید. آب‌پرتقال رقیق نشده، تقریباً محلول 12 درصد کربوهیدرات است. آب‌پرتقال رقیق‌شده خیلی بهتر و سریع‌تر از آب‌پرتقال خالص از شکم عبور کرده و جذب اندام و بافت‌های بدن می‌شود.
– بعد از یک جلسه ورزشی سنگین، بدن شما نیاز به پروتئین بیشتر برای ساختن عضله، کربوهیدرات برای انرژی عضلات، الکترولیت برای جایگزینی مواد خارج‌شده از بدن در تعریق و مایعات برای جبران کم آب بدن دارد. شیر شکلات کم‌چرب، یک ماده مغذی ایدئال برای انجام موارد فوق در بدن است.
– راه دیگر برای جایگزینی سدیم و مایعات ازدست‌رفته بدن در طول ورزش، خوردن غذاهای آب‌دار حاوی نمک و پتاسیم مانند سوپ و آب سبزیجات است.
– برای ورزش‌های با مدت‌زمان طولانی که در آن بدن شما به غذا نیاز دارد، می‌توانید از میوه‌های خشک و آجیل که دارای مقدار زیاد پتاسیم، سدیم، هیدروکربن و کالری هستند استفاده کنید. حتما پس از خوردن این مواد غذایی، آب به‌اندازه کافی بنوشید.

  • نویسنده : مهدیس آصفی