به مد لاغر شوید (2)
به مد لاغر شوید (2)
در جامعه ای که لاغری یک ارزش و چاقی یک عامل منفی محسوب می شود، قطعا چاقی موجب فشارهای اجتماعی به افراد شده و اختلالات روانی را ایجاد می کند. در همین راستا طبق مطالعات انجام شده، زنان بیشتر از مردان در معرض این فشار هستند و گزارش شده که زنان برای کاهش وزن راه های بیشتری را نسبت به مردان امتحان می کنند و همین موضوع آن‌ها را در معرض آسیب های بیشتر ناشی از کاهش وزن قرار می دهد.

به گزارش حاشیه ورزش 

مهدیس آصفی

وضعیت آمریکایی‌ها

به تازگی یک مطالعه نشان می‌دهد که ۴۴ درصد زنان و ۲۹ درصد مردان آمریکایی برای کاهش وزن تلاش می کنند و این تعداد نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد افراد چاق در تلاش برای کاهش وزن هستند. این موارد باعث شده تا بازار بسیار بزرگی با گردش مالی بالا برای تبلیغ و فروش روش های کاهش وزن در دنیا ایجاد شود و دامنه ای از مصرف دمنوش های گیاهی تا جراحی های کاهش وزن دارد.

افزایش شیوع چاقی در ترکیب با عدم رضایت از کارایی روش های کاهش وزن قدیمی و متداول، موجب افزایش استفاده از رژیم هایی شده است که به رژیم های مد روز معروف شده اند. رژیم های مد روز رژیم هایی هستند که با دستکاری درشت مغذی ها دامنه ای از بسیار کم کربوهیدرات تا بسیار کم چربی دارند.

این رژیم های غذایی رژیم هایی بر مبنای یکی از دو پیش فرض مصرف سهم های ویژه ای از درشت مغذی ها و مصرف یا پرهیز از غذاهای خاص توسعه یافته اند. رژیم غذایی انسان عمدتا از سه ماده مغذی انرژی زا اصلی کربوهیدرات (۴ کیلوکالری به ازای هر گرم)، پروتئین (۴ کیلوکالری به ازای هر گرم) و چربی (۹ کیلوکالری به ازای هر گرم) تشکیل شده است که نسبت توصیه شده آن‌ها ۵۵-۴۵ درصد کربوهیدرات، ۳۵-۱۰ درصد چربی و ۳۰-۲۰ درصد پروتئین که حدود ۳۵ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

رژیم های مد روز را به سادگی می توان با موارد زیر از رژیم های سالم متعادل تشخیص داد؛ ادعا می کنند که وزن را به سرعت کاهش می دهند، توصیه ای در مورد فعالیت بدنی ندارند، بیشتر تغییرات کوتاه مدت ایجاد می کنند تا اینکه تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنند، روی یک نوع غذا یا حذف یک گروه غذایی تمرکز دارند، نمی توان برای کل طول زندگی آن‌ها را حفظ کرد، کفایت مواد مغذی آن‌ها زیر سوال است، توصیه هایی برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن ندارند و شواهد علمی برای حمایت از ادعاهای آن‌ها وجود ندارد.