به مد لاغر شوید3
به مد لاغر شوید3
رژیم های متداول در رژیم غذایی

به گزارش حاشیه ورزش
مهدیس آصفی

رژیم کتوژنیک
یک رژیم بسیار کم کربوهیدرات با پروتئین متوسط و چربی بالا است.
برای بهبود کیفیت زندگی، کاهش شدت و تکرار حملات تشنجی در افراد مبتلا به صرع موثر بوده و همچنین عمل محافظتی در بیماری های نورولوژیکی مانند آلزایمر، پارکینسون، آسیب مغزی ایسکمیک، افسردگی و اتیسم دارند. رژیم کتو در کاهش وزن موثر و میزان کاهش وزن آن نسبت به رژیم های با کربوهیدرات متوسط بیشتر است.
عوارض : این رژیم ها اثرات کوتاه مدتی شامل تهوع، استفراغ، ناراحتی های گوارشی، خستگی، سرگیجه، از هوش رفتن، کاهش انرژی و تغییر پذیری ضربان قلب دارند.
رژیم مدیترانه ای
بررسی ها نشان داد که بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن ها در اروپایی ها کمتر از شرقی ها است. غلات کامل، بنشن، میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، ماهی و مغزها اجزاء کلیدی این رژیم غذایی هستند و مقدار مصرف گوشت قرمز، لبنیات و الکل در این رژیم بسیار محدود است.
کارایی رژیم مدیترانه ای
این رژیم مواد مغذی کافی را برای عموم افراد تامین می کند و پتانسیل جلوگیری از کمبود ریزمغذی ها را دارد. رژیم مدیترانه ای اثرات پیشگیرانه و درمانی برای بیماری هایی از جمله کبد چرب غیرالکلی، بیماری های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و برخی از سرطان ها مانند سینه و روده بزرگ را دارد و تا کنون عوارض جانبی برای سلامتی در مورد رژیم مدیترانه ای گزارش نشده است.
رژیم گیاه خواری
گیاه خواری یک الگوی غذایی است که ترکیب آن فاقد گوشت و محصولات گوشتی، غذاهای دریایی، مرغ و ماکیان و برخی اوقات محصولات حیوانی مانند تخم پرندگان، شیر حیوانی و عسل است. برخی مطالعات مصرف گوشت را با افزایش خطر بیماری های مزمن مرتبط دانسته اند و مطالعات دیگری نیز رابطه مثبتی بین مصرف کم گوشت و طول عمر گزارش کرده اند.
اثربخشی رژیم گیاهخواری
شیوع دیابت نوع ۲ در افراد غیرگیاهخوار ۶/۷ درصد و در گیاه خوارها ۹/۲ درصد است.
عوارض:رژیم گیاه‌خواری به دلیل تغییر روزانه در برنامه غذایی با نوسان در ریزمغذی‌ها مواجه است. بسته به نوع رژیم گیاه‌خواری، گیاهخوارها در معرض کمبود ریزمغذی‌ها ازجمله کلسیم، روی، آهن، ویتامین E، ویتامین B۱۲، اسیدهای چرب ضروری، دکوزاهگزانوئید اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید هستند. یک مطالعه نشان داد نیمی از گیاه‌خوارها در مقایسه با همه‌چیزخوارها دچار کمبود ریزمغذی‌ها هستند.