مراقب باشید لاکتیکی نشوید!
مراقب باشید لاکتیکی نشوید!
زمانی که شما شروع به انجام ورزش سنگین می‌کنید، بدنتان برای تولید انرژی و تجزیه گلوکز از اکسیژن استفاده می‌کند و اگر اکسیژن کافی برای تجزیه گلوکز در بدن شما وجود نداشته باشد، اسیدلاکتیک تولید می‌شود که یکی از عوارض آن احساس درد یا سوزش عضلانی است.

به گزارش حاشیه ورزش 

مهدیس آصفی –

ماهیچه‌ها چطور هنگام ورزش اسیدلاکتیک می‌سازند؟
در طول روز، بدن مواد انرژی‌زا را هوازی می‌سوزاند، یعنی با استفاده از اکسیژن. بخشی از این مواد انرژی‌زا گلوکز یا قند است که درواکنشی شیمیایی به‌نام گلیکولیز تجزیه می‌شود. محصول نهایی گلیکولیز ماده شیمیایی دیگری به‌نام پیروات برای تولید انرژی بیشتر است.
وقتی به‌شدت ورزش می‌کنید، این فرایند تغییر می‌کند و ماهیچه‌های شما بدون اکسیژن انرژی تولید می‌کنند و پیروات به محصولی اضافی، یعنی اسیدلاکتیک، تبدیل و به جریان خون شما منتقل می‌شود. در این حالت، احساس درد و سوزش می‌کنید. برای جلوگیری از دردهای عضلانی ناشی از ورزش این کارها را انجام دهید:
• هنگام ورزش آب کافی بنوشید.
• سعی کنید نیم ساعت بعد از ورزش دوش آب سرد بگیرید.
• موقع ورزش درست دم و بازدم کنید.
• مواد غذایی مثل ماست مصرف کنید.
• منیزیم مصرف کنید.
• قبل از ورزش و بعد از ورزش تمرینات کششی انجام دهید.
• تا حد امکان سبک ورزش کنید.
اسیدلاکتیک از چه راه‌های دیگری تولید می‌شود؟
ماهیچه‌های بدن تنها منبع تولید اسیدلاکتیک نیستند و علاوه بر آن‌ها، گلبول‌های قرمز نیز هنگام تحرک و فعالیت ما شروع به تولید اسیدلاکتیک می‌کنند.
گونه‌های مختلفی از باکتری‌های بدن نیز بی‌هوازی تنفس می‌کنند و درنهایت اسیدلاکتیک محصول شیمیایی زائدشان است. بر اساس مطالعات ۰٫۰۱ تا ۱٫۸درصد از روده انسان‌ها از این نوع باکتری‌ها تشکیل‌شده است و اگر زیاد قند و شیرینی مصرف کنید، اسیدلاکتیک زیادی تولید می‌شود.
نوع دیگری از این باکتری‌ها در دهان ما زندگی می‌کنند و اثر اسیدی بر بزاق دهان می‌گذارند و ممکن است به مینای دندان آسیب بزنند. همچنین اسیدلاکتیک در خوراکی‌های زیادی ازجمله ترشیجات و لبنیات تخمیری مثل کفیر، ماست و دوغ یافت می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است غلظت اسیدلاکتیک افزایش پیدا کند و بدن برخی افراد قادر به پردازش سریع و حذف آن نباشد که در این شرایط بدن این اشخاص در حال تولید بی‌رویه اسیدلاکتیک (اسیدوز لاکتیک) است. این مشکل به دلایل مختلف به وجود می‌آید، ازجمله:
نارسایی قلبی دیابت بیماری کبدی نارسایی کلیه
عفونت شدید شوک التهاب.
علائم رایج تولید بیش‌ازحد اسیدلاکتیک در بدن
مشکل تنفس زردی پوست؛ درد شکمی حالت تهوع یا استفراغ
اسهال سردرد گیجی احساس سردرگمی
ضعف بدن کما
سخن پایانی
ورزش‌ سنگین باعث تولید اسیدلاکتیک در بدن می‌شود. بهتر است سخت نگیرید و دردهای عضلانی بدنتان بعد از ورزش را نوعی هشدار بدانید. با رعایت بعضی نکات می‌توانید اسیدلاکتیک بدنتان را کاهش دهید و از درد عضلانی پیشگیری کنید. افرادی که بیماری‌های خاص دارند، ممکن است دچار غلظت بیش‌ازحد اسیدلاکتیک شوند. بهتر است با آزمایش از میزان اسیدلاکتیک بدن خود مطلع شوید.

  • نویسنده : مهدیس آصفی