به مد لاغر شوید (1)
به مد لاغر شوید (1)
رژیم های مد روز به عنوان میان‌برهایی برای کاهش وزن معرفی می‌شوند و ادعا می‌شود که این رژیم ها اثر بخشی سریعی در کاهش وزن دارند و به سرعت می‌توانند اهداف کاهش وزن را برآورده کنند.

 

به گزارش حاشیه ورزش 

مهدیس آصفی –

گر چه برخی از این رژیم ها کاهش وزن های سریع تری را ایجاد می کنند اما در زمره رژیم های غذایی سالم و ایمن قرار نمی گیرند. هر یک از این رژیم ها علی رغم کاهش وزن بیشتر می توانند آسیب هایی از جمله کبد چرب غیرالکلی، بیماری های قلبی، چاقی های موضعی پس از ترک رژیم، مشکلات کلیوی، پوکی استخوان، کم خونی و مواردی از این دست ایجاد کنند.

بر اساس این مطلب یک رژیم غذایی سالم رژیمی است که بتوان آن را در طول زندگی به کار برد و آن را تبدیل به سبک زندگی کرد. با این وجود برخی از نکته های رژیم های مد روز قابل تامل هستند و می توان از آن‌ها برای بهبود رژیم غذایی مناسب استفاده کرد؛ یکی از این موارد کاهش مصرف کربوهیدرات به ویژه کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده است و دومین مورد افزایش مصرف فیبر است که موجب بهبود وضعیت دستگاه گوارش، بهبود وضعیت میروارگانیزم های روده و پیشگیری از بیماری های قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها می شود. سومین مورد افزایش مصرف مواد فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان‌ها است که برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن بسیار حائز اهمیت هستند. چهارمین مورد نیز نوسان در کالری دریافتی است که می تواند از کاهش متابولیسم ناشی از رژیم های بسیار کم کالری جلوگیری کند و امکان پویا بودن متابولیسم بدن را فراهم می کند، بنابراین استفاده از این رژیم های مقطعی چندان در بهبود وضعیت متابولیک بدن در طولانی مدت موثر نیست و حتی می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد و بهتر است از نکات مثبت این رژیم ها در ارتقاء رژیم غذایی معمول استفاده کرد.گر چه شواهد بسیار زیادی در مورد ارتباط چاقی با بیماری های مختلف از جمله دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی، کبد چرب غیر الکلی و برخی از سرطان ها وجود دارد، ولی چاقی می تواند مشکلات روانی و اجتماعی را نیز ایجاد کند.